Viulunsoittaja katolla

Esitys lauantaina 29. syyskuuta 2007 kello 19.00

Ohjaus ja koreografia Mikko Rasila

Kapellimestari Jyrki Heikkil?

Lavastus Risto Nyk?nen

Puvut Merja Levo

Hius-ja meikkisuunnittelu Juha Tolonen

Rooleissa

Tevje Mikko Kauranen
Golde Taina Reponen
Tzeitel Marjaana Kuusniemi
Hodel Raisa Vattulainen
Chava Kolina van den Berg
Shprintze Laura Hauta-aho/Heta Laiho
Bielke Hanna Logren/Verna Martikainen
Jente Anneli Karppinen
Motel Kamzoil Aaro Vuotila
Perchik Joni Leponiemi
Lazar Wolf Jorma B??k
Mordcha Hannu Lintukoski
Rabbi / konstaapeli Jouni Innil?
Mendel, rabbin poika Markus Linja
Avram, Sasha Henri Halkola
Nachum, viulunsoittaja katolla Pete
Rahikainen
Iso?iti Tzeitel Minna Aro
Frume-Sarah Marjukka Ihalainen
Fedka Jukka-Pekka Mikkonen
Viulunsoittaja Antti Heerman/Ville Ojanen

Tarinasta

Viulunsoittaja katolla on musikaali ihmisist? monenlaisten paineiden puristuksessa. On juutalaisyhteis? tiukkoine sosiaalisine s??nt?ineen. On k?yh? maitomies Tevje, joka on viiden tytt?rens? kanssa liemess?, koska viidet my?t?j?iset ylitt?v?t h?nen mahdollisuutensa. Ja on ulkomaailma, joka uhkaa juutalaisyhteis?? monin tavoin.

Juutalaisyhteis? oli tuolloin – eli noin runsas sata vuotta sitten – hyvin patriarkaalinen eli is?n valta perheess? oli ehdoton. Itse asiassa asian laita oli sama niin Ukrainassa, Ven?j?ll? kuin koko Euroopassakin.

Mutta ajat muuttuvat, auktoriteetteja asetetaan kyseenalaisiksi ja uudet tuulet saavuttavat my?s maaseudun erist?ytyneet juutalaiskyl?t. Tevje ja koko Anatevkan v?ki kohtaavat uuden ajan arkisessa el?m?ss??n. Is?n tahto ei en?? olekaan laki, vaan tytt?rien tahto haastaa sen loppujen lopuksi niin pitk?lle, ettei sovittelu ja joustaminen en?? ole mahdollista.

Kaikkea t?t? kehyst?? v?hemmist?v?est?n ja enemmist?v?est?n vaihtelevan j?nnittyneet suhteet. Hyvin? aikoina ollaan yst?vi?, vaikeina vihollisia. V?hemmist?ll? ei ole oikeastaan muuta mahdollisuutta kuin hakea tukea identiteetist??n ja kansansa traditioista.

Viulunsoittajan suurena kehyksen? on uhkaava etninen puhdistus, joka lopulta tapahtuukin. Juutalaiset h??det??n kodeistaan ja karkotetaan Ven?j?lt?. Varsinainen etninen puhdistus ei suinkaan ole seurausta v?est?ryhmien v?lisist? suhteista vaan poliitikot k?ytt?v?t hyv?kseen olemassa olevaa j?nnitett?.

Esitys

Sin?ll??n, etenkin irrotettuna sis?ll?st??n, esitys oli sujuva, visuaalisesti mielenkiintoinen ja viihdytt?v?. Musiikki soi kohtuullisesti, vaikka haparointia ja kompurointiakin toki tapahtui. Tanssia oli paljon, mik? oli toki odotettavissa, kun ohjaaja on koreografi. Ja Viulunsoittaja antaa mahdollisuudet suurille ja n?ytt?villekin koreografioille.

Min? useimmiten pidin koreografi-ohjaajan luomasta tyylist?. Joskus tosin tuli mieleeni, onko tarpeen t?ytt?? kaikki koreografian ment?v?t kolot. V?lill? yksinkertainen on tehokasta.

Muutama seikka kuitenkin j?i kaivelemaan mielt?ni.

Tevjen tytt?ret, etenkin Hodel ja Chava, olivat kovin agressiivia. Minun on vaikea uskoa, ett? juutalaisperheen tyt?r olisi sata vuotta sitten k?ytt?ytynyt ep?kunnioittavasti is??ns? kohtaan, puhumattakaan ett? olisi karjunut h?nelle. Asialla on merkityst?, koska er?s draaman perusteemoista on yhteis?n sosiaalisten normien kyseenalaistaminen.

Henkil?ohjaus ei muutenkaan ollut esityksen vahvuuksia. Monin paikoin n?yttelij?t puhuivat teksti??n vailla suhdetta sanottavaansa oikoen mutkissa. No sanottakoon kuitenkin, ett? n?yttelij?nty? oli kaikenkaikkiaan aivan kelvollista.

Juutalaisissa h?iss? miehet ja naiset istuvat, juhlivat ja tanssivatkin erill??n. Perchik haastaa t?m?n tradition tanssimalla Hodelin kanssa. Kohtauksessa on hieno koreografia, jossa miehet komeasti loikkivat olemattoman aidan yli. K?kk??.

H??juhlien er?s kohokohta on pullotanssi, jossa kyl?n nuoret miehet tanssivat p??ns? p??ll? vajaa viinipullo. Ideana on olla pudottamatta pulloa tanssin kuluessa. T?ss? esityksess? n?imme todellisia virtuooseja: Pullo ei pudonnut vaikka se oli kallistunut l?hes 45 astetta. Eli jos huijaa, ei pit?isi antaa huijauksen paljastua.

Konstaapeli on t?ss? esityksess? alusta pit?en hyvin uhkaava henkil?. Kuitenkin h?nen pit?isi olla yst?v?llisiss? v?leiss? Tevjen kanssa. Minusta t?ss? menetet??n mielenkiintoinen vastuu-ongelma ( Ongelma eiv?t ole pahat ihmiset, vaan hyv?t, jotka eiv?t tee mit??n.). Toisaalta juutalaisiin kohdistetun v?kivallan kuvaus on aneemista ja ep?loogista.

Viulunsoittaja on taitavasti rakennettu. Siin? vakavat ja hilpe?t ainekset lomittuvat oivallisesti pit?en kokonaisuuden ilmavana, mutta antaen tilaa traagisille s?vyille. Sama ei oikein onnistunut t?m?n esityksen kanssa. Ohjaajako ei luottanut tekstiin riitt?v?sti, kun oli ymp?nnyt esitykseen kes?teattereista tuttua ylenpalttista viinanlotrausta. Kapakkakohtaukseen se toki kuuluu, mutta nyt sit? oli siell? ja t??ll?. Toisaalta traagisille kohtauksille ei liiennyt riitt?v?sti tilaa eik? niit? rakennettu kunnolla. Se s?i n?iden kohtausten painoa ja koskettavuutta. Salissa t?m? kuului yleis?n h?r?htelyn? asioille, joissa ei ollut mit??n hauskaa.

Lopun Anatevka – lauluun osallistuvat my?s sotilaat. Eik? heid?n pit?isi edustaa vastapuolta?

Ja taas saimme punaiseksi v?rj?tty? savua viimeiseksi kuvaksi kuten viimesyksyisess? Cabaretissakin. Nyt t?m? efekti on paremmin perusteltavissa kuin viimeksi, mutta silti: tekstin mukaan kyl?l?iset myiv?t talonsa ja omaisuutensa. Kuka osti talot polttaakseen ne? Olisihan ne voinut polttaa maksamattakin.

N?yttelij?t ja roolit

Viulunsoittaja on hyvin pitk?lle Tevjen n?ytelm?. Ja Mikko Kauranen on roolin mittainen n?yttelij?. Tytt?rist? Marjaana Kuusniemen Tzeitel ja Raisa Vattulaisen Hodel olivat eniten mieleeni.

Aaro Vuotila Motelina oli konstailemattoman tyylik?s. H?n liikkui ja lauloi hyvin. Samaa voi sanoa Joni Leponiemest? Perchikin?. Jorma B??k muhkeana teurastajana Lazar Wolfina oli hieno. Ja tietenkin Anneli Karppinen oli suvereeni Jente.

Ja viel? yksi henkil?: Nachum, Pete Rahikainen liikkui todella hienosti. H?n on koko n?ytelm?n keskeinen metafora, ihmisen el?m?n arvaamattomuuden, sen ilojen ja murheiden kuva.

Kaiken kaikkiaan Viulusoittaja katolla on kelpo musikaali my?s Jyv?skyl?ss?.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.