VR Helsingin N?ytt?m?: Viisi naista kappelissa

Esitys Saarij?rven teatterip?ivill? Saarij?rvisalissa 30.6.2007

Teksti Arto Sepp?l?
Ohjaus Timo Tirri ja Sande Hindrea

Roolit

Maija R?s?nen, 1. vaimo Minna Jylh?
Sirkka R?s?nen, 2. vaimo Liisa Vikma
Salme R?s?nen, ?iti Sinikka Wahlroos
Lahja Sir?n, rakastajatar Aila Rosenl?f
Marja Niiranen Auli Varjosalmi
Kalervo, vainaja Eero Halonen

K?siohjelma kertoo n?ytelm?st? seuraavaa: Tapahtumat sijoittuvat Kalervo R?s?sen hautajaisp?iv??n. Viisi naista k?y l?pi suhdettaan vainajaan ja pohtii Kalervon itsemurhan syyt?. Samalla naisten keskin?iset v?lit p??tyv?t suurennuslasin alle.

Minusta t?m? n?ytelm? on ik??n kuin palapeli, joka valmiina kuvaa p?iv?n p??henkil?? sellaisena, millaisen j?ljen h?n on j?tt?nyt viiteen el?m?ns? naiseen. ?iti riippuu pojassaan kynsin hampain. 1. vaimo sai kenk??, kun pyykin joukosta l?ytyi viinapullo. 2. vaimo sai j??d? yksin kotiin. Suhde rakastajattareen on kest?nyt 8 vuotta, mutta ongelmia ilmenee heti, kun rakastajatar tahtoisi vihille ja lapsia. Viimeinen naissuhde on hoito- ja pelastussuhde.

Millainen mies tekee itsemurhan ja kutsuu hautajaisiin el?m?ns? naiset kursimaan kokoon kuvan itsest??n? Melkoinen narsisti, uskoisin. Pelkuri my?s, sill? h?n on tehnyt pakenemisesta el?m?ntavan. H?nelle uuden naisen pyydyst?minen on ollut helpompaa kuin pys?htyminen el?m?ns? ??reen sen rakennustarpeita inventoimaan.

Mutta, mutta… Ent? ne naiset. Eik? heill? ole my?s mahdollisuus tehd? ratkaisuja? Miksi j??d? Kalervon el?m??n roikkumaan. Antaa h?nen paeta, jos ei muuta osaa. Kyll? vapaus on heid?n ulottuvillaan koko ajan. Ei ehk? kivuttomasti, mutta kuitenkin.

T?llaisen tekstin ongelma on siin?, ett? niin paljon asioita kerrotaan dialogin v?lityksell? ja viime k?dess? aika v?h?n paukkuja on t?ss? ja nyt.

Esitys alkaa pitk?ll? hiljaisella istunnolla kappelissa. Kuva on sin?ns? puhutteleva ja latautunut. Henkil?t haastavat toisiaan sek? l?sn?olollaan ett? puheillaan. N?yttelij?t hahmottavat roolihenkil?t hyvin, kommunikaatio n?ytt?m?ll? toimii – ainakin ajoittain. Puvustus on hyv?. No, Aranjuez – konsertto on aika kulunut musiikkivalinta. On paljon lahjakkuutta ja potentiaalia. Mutta niin paljon on puhutun varassa ja itse draama alkaa vajota sanojen rannattomaan mereen.

Kuvittelen t?m?n tekstin houkutelleen ryhm?? siksi, ett? siin? on 5 tasavahvaa naisroolia. Monien tuntemieni ryhmien ongelma on juuri hyvien naisroolien puute ja suurten miesroolien ylitarjonta. Valitettavasti Viisi naista kappelissa ei ole hyv? ratkaisu t?h?n ongelmaan.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.