Cabaret Jyv?skyl?ss?

Jyv?skyl?n kaupunginteatterin suuri n?ytt?m? 10.11.2006

Ohjaus ja koreografia Mikko Rasila

Musiikin johto Jyrki Heikkil?

Lavastus Risto Nyk?nen

Pukusuunnittelu Merja Levo

Hius- ja meikkisuunnitelu Juha Tolonen

Rooleissa:

Seremoniamestari Jukka-Pekka Mikkonen

Clifford Bradshaw Aaro Vuotila

Erns Ludwig Antti Niskanen

Fr?ulein Schneider Anneli Karppinen

Herr Schultz Jouni Innil?

Sally Boeles Kolina Van Den Berg

F?ulein Kost Marjukka Ihalainen

Ohjaajan terveiset

N?ytt?m?? hallitsee Berliinin valtiop?iv?talo, joka on samalla fr?ulein Schneiderin asunto, josta h?n vuokraa huoneita. Muilta osin n?ytt?m? on l?hes tyhj?, suorastaan autio. Valtiop?iv?talo jossain m??rin sitoo n?ytt?m?n kokonaisuudeksi, mutta yht? kaikki kokonaisuus on hankalan mallinen, leve? ja aika lattea.

N?ht?v?sti tila on suunniteltu tanssijoiden ehdoilla. Kit-kat klubi syntyy orkesterista, joka on nostettu lavastuksen 2. kerrokseen sek? orkesterin takana olevasta valorakennelmasta. Sek? tietenkin klubin v?est?.

Meik?l?iselle 60 – lukulaiselle Cabaret on l?hes pyh? teos. Merkitsih?n se musikaaligenress? er??nlaista k??nnett? tyhj?np?iv?isest? vakavan draaman suuntaan. T?ll? tiell? on toki Mikko Rasilankin ohjaus. Mutta Rasilan ajatteluty? on valitettavasti j??nyt kesken.

Visuaalisten metaforien rakentaminen on kovin usein sen kuvittamista, mit? on muutenkin ilmeist?. Kaikenlaista silm?nkarkkia on tarjolla yllin kyllin, mutta sen my?t? itse esitys levi?? kuin ne kuuluista Jokisen ev??t. Olisi kannattanut luottaa enemm?n itse draamaan.

Jos vertaisin kahta ohjaaja-koreografia Rasilaa ja Fossea (kohtuutonta toki, se on selv?) niin siin? miss? Rasila kuvittaa, Fosse on taloudellinen. Fossen numerot sitovat draamaa tiukemmaksi, kun Rasila sen sijaan l?ys??.

Cabaret’n teema on huoraaminen eli itsens? myyminen, viettely sek? itsekeskeinen hedonismi. Kaikki on kaupan ja kauppaa my?s k?yd??n. Eli synti? isoin kirjaimin. Mikko Rasilan Cabaret’n lopussa aukeaa helvetin portti kuin Don Juanissa ik??n. Ja sinne menev?t niin hyv?t kuin pahatkin.

Ei. Ei se mene niin. Koko idea on varsinainen kuvittamisen kukkanen. Kaasukammiot, juutalaisten joukkotuho, homojen kaasuttaminen, keskitysleirit ja natsit. N?m? kaikki istuvat meid?n mielikuvissamme niin tiukasti toisiinsa kytkettyin?, ettei sen tuominen itse n?ytt?m?kuvaan palvele draamaa mitenk??n – p?in vastoin se vain latistaa.

Ent? sitten Erns Ludwigin homous? On toki totta, ett? elokuvan Maximillian von Heune on bi eli viettelee sek? Brianin ett? Sallyn. Mutta h?n on muutenkin erilainen henkil? kuin Ernst Ludwig. Maximillian on rikas, pitk?stynyt ja turmeltunut viettelij?, joka pett?? kaikki. Ernst on my?s viettelij?, mutta ei h?n mik??n opportunisti ole. Natsi vain, l?pikotaisin. Olisiko h?n niin tiet?m?t?n ja tyhm?, ett? olisi julkihomo sellaisessa seurassa?

Kapellismestarin terveiset

B?ndin sointi oli kiva. Mutta usein tempot kummallisen laiskoja. Laulajista pisimm?n korren vetiv?t Jouni Innil? ja Anneli Karppinen. Seremoniamestari Jukka-Pekka Mikkosella oli hyv?t hetkens?, mutta my?s hankalat. Kolina Van Den Berg (Sally Bowles) oli ajoittain pulassa ??nens? kanssa – liek? flunssa vaivannut?

N?yttelij?in terveiset

Muutenkin t?m?n esityksen Sally oli aika vaisu. Etsim?tt? vertailukohdaksi nousee Tuula Nymanin Sally 30 vuoden takaa. Tosin vertailussa sali antaa Tuula Nymanille ly?m?tt?m?n edun.

Aaro Vuotila Clifford Bradshawn roolissa sen sijaan oli virke?. Rooli oli johdonmukainen ja uskottava. Tosin draaman p??paria ei n?ytt?m? paljon tukenut. Leve? j?sentym?t?n tila, jossa Cliffordin “huone ” oli kirjoituskone ja p?yt? n?ytt?m?n vasemmassa laidassa verhoissa kiinni. Ei hyv?, ollenkaan.

Anneli Karppinen (fr?ulein Schneider) ja Jouni Innil? (herr Schultz) l?hestyiv?t omia roolejaan keve?mm?ll? otteella. Pari tyylitteli v?lill? aika rohkeastikin, mutta piti kuitenkin tilanteen suvereenisti hallussaan. Ja kun leikki katosi heid?n el?m?st??n, katosi se my?s ilmaisusta. Hienoa ty?t?!

Julia K?rn? ja etenkin Marjaana Kuusniemi olivat kuoron katseenvangitsijat. V?h?n teksti?, paljon l?sn?oloa. Tosin Kaks naista meni ainakin laulun suhteen kokolailla harakoille. Mutta muuten – mik? pari!

One Reply to “Cabaret Jyv?skyl?ss?”

  1. No niin, uppouduin Ernst Ludvigiin niin tosissani, ett? unohdin Antti Niskasen. H?nen ty?ss??n nimitt?in ei ollut mit??n suurempaa ongelmaa. Vain se, mink? aiemmin jo kerroin ja vastuu siit? lankeaa ohjaajalle.

    Viel? tuosta lauantain esityksest?. Sen kokonaisime oli jotenkin apaattinen ja minulle tuli kiitosten aikaan sellainen kiusallinen olo, ettei ryhm? kovasti itse arvostanut ainakaan sen p?iv?n esityst?.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.