Ohjaaja Jukka Saarman
Musiikin ohjaus Elina Lampainen
Koreografia Marjo Nikkil?
Tuotanto Lautsian kartanoteatteri ry
Orkesteri
Piano Katariina Kuusela
Viulu Krista Rosenberg
Klarinetti ja huilu Anna Niemi
Roolijako
Tevje Erkki Virtanen
Golde Kristiina Lauttia
Tzeitel Maria M?ki-Uuro
Hodel Elina Lampainen
Chava Henna Turunen
Jente Helj? Arvola/Eila Meht?l?inen
Motel Kamzoil Pekka Verho
Perchik Timi Pitk?nen
Lazar Wolf Arto Salminen
Rabbi Aimo S?rkij?rvi
Mendel Veikko Pulli
Iso?iti Tzeitel Eila Meht?l?inen
Frume-Sarah Petra Liekso-Lappalainen
Konstaapeli Kristian Nordenswan
Fedka Veikko Pulli
Viulunsoittaja Marion Arvola
Viulunsoittaja katolla on monella tavalla houkutteleva n?ytelm?. Se on koskettava. Se on hauska. Se on traaginen. Siin? on hyv? musiikki. Ja se on harrastajaryhm?nkin esitett?viss?.

Nimens? musikaali on saanut keskeisest? metaforastaan. Viulunsoittaja katolla on tarina ihmisist? – yhteis?st? – kuilun partaalla. He eiv?t aina ymm?rr? olevansa siell?, mutta yht?kaikki he voivat koska tahansa livet?. Arvaamattomassa maailmassa tarvitaan toisia ihmisi?, yhteis?? perinteineen ja s??nt?ineen sek? uskoa. Muuten ei voi el??.
Viulunsoittaja katolla on tarina maitomies Tevjen perheest? sek?? Anatevkan kyl?st?. N?ytelm?n ensimm?isess? puoliskossa kyl? el?? niin kuin on el?nyt i?t ja ajat. Suhteellien rauha vallitsee niin kotona, kyl?ss? kuin v?est?ryhmienkin kesken. Tosin uhkaavat pilvet alkavat jo kerty? kyl?l?isten taivaalle. Ja et?inen jyrin? muistuttaa rauhan hauraudesta. Mutta niin on aina ollut ja Jumalan valittu kansa on
ennenkin l?yt?nyt tiens? rauhallisempiin aikoihin.

Toinen puolisko n?ytt?? uudenlaisen maailman. Vakavat ristiriidat tunkeutuvat Tevjenkin perheeseen. Vastaan tulee ongelmia, jotka vaativat aina enemm?n rajojen venytt?mist?. Kunnes se ei en?? k?y p?ins?. Samaan aikaan my?s kyl?n ulkopuolinen maailma kuohuu ja Anatevka joutuu keskelle etnisen puhdistuksen myllerryst?.
Esitys
N?in hauholaisten viimeisen esityksen 22. hein?kuuta. “Sali” oli t?ynn?? ja saimme nauttia kes?n ainoasta hellejaksosta.?N?ytt?m?n taustalla kimalteli uskomattoman sininen j?rvi ja keskikes? oli muutenkin kukkeimmillaan.
Ensimm?isen? noteerasin luonnollisesti n?ytt?m?n. Hyvin avoin, Tevjen talo oikeassa laidassa. Keskell? n?ytt?m?? kaksi komeaa koivua. Toisen oksaan oli ripustettu keinu. Tevjen taloa lukuunottamatta sis??ntuloreitit ovat pitki? ja ne tulivat joko katsomon takaa tai
Tevjen talon jatkeena olevan rakennuksen takaa. V?h?nlaisesti valinnan varaa.
Visuaalisen suunnittelun puolelta huomaan, ett? ymp?rist? on joitakin yksityiskohtia lukuunottamatta melko suomalainen ja selv?sti
viulunsoittajan tapahtuma-ajankohtaa nuorempi ja vauraampi. Naisten puvustus oli kaunis, miehet olivat arkisempia. Miesten hiukset ja parrat n?yttiv?t hyvilt? (olivat ne sitten aitoja tai eiv?t).
Ryhm? oli selke?sti pieni, mutta pakolliset tuplaukset onnistuivat hyvin. Eniten ryhm?n pienuus haittasi ven?l?isten joukkoa. Konstaapelin (v??r? k??nn?s – hyi hyi Elstel?!) edustama valtav?est?n uhka j?? pakostakin laimeaksi, kun sill? ei ole riitt?v??, n?kyv?? voimaa.
Musiikki
Viulunsoittaja katolla el?? musiikistaan. Lautsian viulunsoittajassa oli pieni b?ndi: koskettimet, viulu, klarinetti sek? huilu. Mutta t?m? kokoonpano oli erinomainen. Viulunsoittajan soundi oli yll?tt?v?n hyv?.
Laulajien taidot sen sijaan vaihtelivat kuten harrastajaryhmiss? usein on tapana. Minusta n?inkin vahvassa draamassa puhdasta ja
kaunista laulamista olennaisempaa on laulun esitt?minen. Laulu on osa draamaa, se on usein jopa roolihenkil?iden keskustelua. Silloin
orjallinen takertuminen musiikin arvoihin on haitallista. No, ei hyv? laulaminen tietenk??n pahasta ole, p?in vastoin. Mutta olennaisempaa on roolihenkil?iden vuorovaikutus, heid?n tunteensa ja pyrkimyksens?.
Tietysti ep?vireisyys tarttuu korvaan, kun sit? ilmenee, mutta jos tilanne toimii ja n?yttelij?t ovat rohkeasti rooleissaan, sen antaa
mielell??n anteeksi. Toisaalta musiikkip??llik?n pit?isi rohkeasti leikata liian vaikea materiaali pois.
Roolit
Golde (Kristiina Lauttia ) ja Tevje ( Erkki Virtanen ) olivat erinomainen pari.? Krissen Golde oli juuri oikealla tavalla karhakka em?nt?, joka k?yt?nn?ss? pit?? perheen pystyss?, kun is?nt? on taipuvainen verkkaiseen pohdiskeluun. Erkki Virtanen oli Tevjen? konstailematon. T?ss? parissa toteutuu karun maailman muovaama kulmikas rakkaus, joka ei lepertele, mutta v?litt?? joka p?iv?.
Tzeitel ( Maria M?ki-Uuro ) ja Motel Kamzoil ( Pekka Verho ) ovat kuin Golde ja Tevje nuorempana painoksena. Tzeitel saa asiat tapahtumaan eik? h?nelt? puutu rohkeutta vedota h?d?n hetkell? is??ns?. H?n ei uhmaa, vaan vetoaa is?n rakkauteen.
Hodel ( Elina Lampainen ) ja Perchik ( Timi Pitk?nen ) ovatkin jo toista maata. Elina Lampainen antaa Hodelille aimo annoksen temperamenttia. N?iden n?yttelij?iden k?siss? Hodelista ja Perchikist? tulee uskottavasti kapinallisia ihmisi?. Ja miten? Elina Lampainen lauloi!
Chava ( Henna Turunen ) on draaman traaginen hahmo. H?n rakastuu ven?l?ismieheen Fedkaan ( Veikko Pulli ).? Avioituminen toisuskoisen kanssa on juutalaiselle kuolemansynti. Tosin musikaaliversiossa amerikkalaiseen tapaan haetaan happy endi? ja sovittamatonkin muuttuu sovitetuksi. Viulunsoittaja perustuu Sholom Aleichemin tarinoihin, jotka julkaistiin vuonna 1894. Niiss? Chavan kohtalo on traagisempi.? H?n ei pysty t?t? solmua avaamaan, vaan p??tyy itsemurhaan. Eli kuten Tevje sanoo:? jotkut asiat eiv?t koskaan muutu.
Edit: Krisse Lauttia oikaisi minua. Itsemurhaa ei Aleichemin Maitomies Tevjen tarinoissa tee Chava vaan Shprintze. Minua on varmaan oikaistu t?ss? asiassa ennekin. Se vain istuisi Chavaan niin hyvin, ett? siit? on vaikea luopua ;-) .
Viulunsoittaja on siit? mielenkiintoinen musikaali, ett? se ei kest? yleis?n mielistely? yht??n. Ja juuri siksi usein harrastajaesitykset
onnistuvat ja ammattilaisten esitykset taidollisesta ylivoimastaan huolimatta eiv?t. Hauhon kes?teatterin esitys oli rehellinen ja
ryhm?ns? n?k?inen. Siksi min? pidin siit?, vaikka yksityiskohdista j?k?t?nkin.