Kun pelko peittää tulevaisuuden

Kaoottinen olo. Radiosta virtaa koko ajan Kauhajoen ammuskelu.

Miten jonkun ego ja elämänpelko voi olla noin paljon isompi kuin hänen älynsä? Miten todellisuudentaju ja kyky empatiaan voi olla noin pahoin hukassa? Epätoivoisen ihmisen viimeinen ja varmasti suurin  epäonnistuminen.

Äsken psykiatri kertoi, että kun häpeää joutuu kokemaan liian paljon, katoaa kyky tuntea häpeää. Häpeä tuhoaa ihmisen, tappaa ihmisyyden. Terveisiä vain kilpailufanaatikoille.

Palautetaan Toivo alennustilastaan helppoheikkien sumutusverhona siksi mikä se kuuluu olla: Voimaksi, jonka avulla niin nykyiset kuin tulevatkin vaikeudet voitetaan, pelot selätetään sekä luottamukseksi mielekkääseen tulevaisuuteen.

Isäni syntymäpäivä

Oli taas joitakin päiviä sitten ( 9.9.). Hänen syntymästään on kulunut 82 vuotta. Kaksi hänen nuorempaa veljeään – Erkko ja Esa – elää vielä. Juttelin heidän kanssaan puhelimessa kevättalvella äitini 80 – vuotisjuhlien tiimoilta.

Joitakin vuosia isäni kuoleman jälkeen kirjoitin hänen inspiroimanaan runon. Se on tässä:

Pitkään kellastuivat elämäsi lehdet.

Entä minä, joko sateet ovat alkaneet?

Viulunsoittaja Lautsiassa

Ohjaaja Jukka Saarman

Musiikin ohjaus Elina Lampainen

Koreografia Marjo Nikkilä

Tuotanto Lautsian kartanoteatteri ry

Orkesteri

Piano Katariina Kuusela

Viulu Krista Rosenberg

Klarinetti ja huilu Anna Niemi

Roolijako

Tevje Erkki Virtanen

Golde Kristiina Lauttia

Tzeitel Maria Mäki-Uuro

Hodel Elina Lampainen

Chava Henna Turunen

Jente Heljä Arvola/Eila Mehtäläinen

Motel Kamzoil Pekka Verho

Perchik Timi Pitkänen

Lazar Wolf Arto Salminen

Rabbi Aimo Särkijärvi

Mendel Veikko Pulli

Isoäiti Tzeitel Eila Mehtäläinen

Frume-Sarah Petra Liekso-Lappalainen

Konstaapeli Kristian Nordenswan

Fedka Veikko Pulli

Viulunsoittaja Marion Arvola

Viulunsoittaja katolla on monella tavalla houkutteleva
näytelmä. Se on koskettava. Se on hauska. Se on traaginen. Siinä on
hyvä musiikki. Ja se on harrastajaryhmänkin esitettävissä.

Hetki ennen esityksen alkua
Hetki ennen esityksen alkua

Nimensä
musikaali on saanut keskeisestä metaforastaan. Viulunsoittaja katolla
on tarina ihmisistä – yhteisöstä – kuilun partaalla. He eivät aina
ymmärrä olevansa siellä, mutta yhtäkaikki he voivat koska tahansa
livetä. Arvaamattomassa maailmassa tarvitaan toisia ihmisiä, yhteisöä
perinteineen ja sääntöineen sekä uskoa. Muuten ei voi elää.

Viulunsoittaja katolla on tarina maitomies Tevjen perheestä sekä
Anatevkan kylästä. Näytelmän ensimmäisessä puoliskossa kylä elää niin
kuin on elänyt iät ja ajat. Suhteellien rauha vallitsee niin kotona,
kylässä kuin väestöryhmienkin kesken. Tosin uhkaavat pilvet alkavat jo
kertyä kyläläisten taivaalle. Ja etäinen jyrinä muistuttaa rauhan
hauraudesta. Mutta niin on aina ollut ja Jumalan valittu kansa on
ennenkin löytänyt tiensä rauhallisempiin aikoihin.

Esityksen nuorimpia taiteilijoita
Esityksen nuorimpia taiteilijoita

Toinen
puolisko näyttää uudenlaisen maailman. Vakavat ristiriidat tunkeutuvat
Tevjenkin perheeseen. Vastaan tulee ongelmia, jotka vaativat aina
enemmän rajojen venyttämistä. Kunnes se ei enää käy päinsä. Samaan
aikaan myös kylän ulkopuolinen maailma kuohuu ja Anatevka joutuu
keskelle etnisen puhdistuksen myllerrystä.

Esitys

Näin hauholaisten viimeisen esityksen 22. heinäkuuta. ”Sali” oli
täynnä  ja saimme nauttia kesän ainoasta hellejaksosta. Näyttämön
taustalla kimalteli uskomattoman sininen järvi ja keskikesä oli
muutenkin kukkeimmillaan.

Ensimmäisenä noteerasin luonnollisesti näyttämön. Hyvin avoin,
Tevjen talo oikeassa laidassa. Keskellä näyttämöä kaksi komeaa koivua.
Toisen oksaan oli ripustettu keinu. Tevjen taloa lukuunottamatta
sisääntuloreitit ovat pitkiä ja ne tulivat joko katsomon takaa tai
Tevjen talon jatkeena olevan rakennuksen takaa. Vähänlaisesti valinnan
varaa.

Visuaalisen suunnittelun puolelta huomaan, että ympäristö on
joitakin yksityiskohtia lukuunottamatta melko suomalainen ja selvästi
viulunsoittajan tapahtuma-ajankohtaa nuorempi ja vauraampi. Naisten
puvustus oli kaunis, miehet olivat arkisempia. Miesten hiukset ja
parrat näyttivät hyviltä (olivat ne sitten aitoja tai eivät).

Ryhmä oli selkeästi pieni, mutta pakolliset tuplaukset onnistuivat
hyvin. Eniten ryhmän pienuus haittasi venäläisten joukkoa. Konstaapelin
(väärä käännös – hyi hyi Elstelä!) edustama valtaväestön uhka jää
pakostakin laimeaksi, kun sillä ei ole riittävää, näkyvää voimaa.

Musiikki

Viulunsoittaja katolla elää musiikistaan. Lautsian
viulunsoittajassa oli pieni bändi: koskettimet, viulu, klarinetti sekä
huilu. Mutta tämä kokoonpano oli erinomainen. Viulunsoittajan soundi
oli yllättävän hyvä.

Laulajien taidot sen sijaan vaihtelivat kuten harrastajaryhmissä
usein on tapana. Minusta näinkin vahvassa draamassa puhdasta ja
kaunista laulamista olennaisempaa on laulun esittäminen. Laulu on osa
draamaa, se on usein jopa roolihenkilöiden keskustelua. Silloin
orjallinen takertuminen musiikin arvoihin on haitallista. No, ei hyvä
laulaminen tietenkään pahasta ole, päin vastoin. Mutta olennaisempaa on
roolihenkilöiden vuorovaikutus, heidän tunteensa ja pyrkimyksensä.

Tietysti epävireisyys tarttuu korvaan, kun sitä ilmenee, mutta jos
tilanne toimii ja näyttelijät ovat rohkeasti rooleissaan, sen antaa
mielellään anteeksi. Toisaalta musiikkipäällikön pitäisi rohkeasti
leikata liian vaikea materiaali pois.

Roolit

Golde (Kristiina Lauttia ) ja Tevje ( Erkki Virtanen )
olivat erinomainen pari.  Krissen Golde oli juuri oikealla tavalla
karhakka emäntä, joka käytännössä pitää perheen pystyssä, kun isäntä on
taipuvainen verkkaiseen pohdiskeluun. Erkki Virtanen oli Tevjenä
konstailematon. Tässä parissa toteutuu karun maailman muovaama kulmikas
rakkaus, joka ei lepertele, mutta välittää joka päivä.

Tzeitel ( Maria Mäki-Uuro ) ja Motel Kamzoil ( Pekka
Verho ) ovat kuin Golde ja Tevje nuorempana painoksena. Tzeitel saa
asiat tapahtumaan eikä häneltä puutu rohkeutta vedota hädän hetkellä
isäänsä. Hän ei uhmaa, vaan vetoaa isän rakkauteen.

Hodel ( Elina Lampainen ) ja Perchik ( Timi Pitkänen )
ovatkin jo toista maata. Elina Lampainen antaa Hodelille aimo annoksen
temperamenttia. Näiden näyttelijöiden käsissä Hodelista ja Perchikistä
tulee uskottavasti kapinallisia ihmisiä. Ja miten  Elina Lampainen
lauloi!

Chava ( Henna Turunen ) on draaman traaginen hahmo. Hän rakastuu venäläismieheen Fedkaan
( Veikko Pulli ).  Avioituminen toisuskoisen kanssa on juutalaiselle
kuolemansynti. Tosin musikaaliversiossa amerikkalaiseen tapaan haetaan
happy endiä ja sovittamatonkin muuttuu sovitetuksi. Viulunsoittaja
perustuu Sholom Aleichemin
tarinoihin, jotka julkaistiin vuonna 1894. Niissä Chavan kohtalo on
traagisempi.  Hän ei pysty tätä solmua avaamaan, vaan päätyy
itsemurhaan. Eli kuten Tevje sanoo:  jotkut asiat eivät koskaan muutu.

Edit: Krisse Lauttia oikaisi minua. Itsemurhaa ei Aleichemin Maitomies Tevjen tarinoissa tee Chava vaan Shprintze. Minua on varmaan oikaistu tässä asiassa ennekin. Se vain istuisi Chavaan niin hyvin, että siitä on vaikea luopua ;-) .

Viulunsoittaja on siitä mielenkiintoinen musikaali, että se ei kestä
yleisön mielistelyä yhtään. Ja juuri siksi usein harrastajaesitykset
onnistuvat ja ammattilaisten esitykset taidollisesta ylivoimastaan
huolimatta eivät. Hauhon kesäteatterin esitys oli rehellinen ja
ryhmänsä näköinen. Siksi minä pidin siitä, vaikka yksityiskohdista
jäkätänkin.